Geschiedenis van De Hoeksteen
In juli 2008 is basisschool De Hoeksteen gestart. De school begon met 28 leerlingen in een tijdelijke voorziening tegenover het Corlaer College. Een jaar later verhuisde de school naar het prachtige nieuwe schoolgebouw, aan het Zandoogje 1. In 2016 heeft de school bijna 350 leerlingen.
Het gebouw is modern en ruimtelijk opgezet. Naast de lokalen zijn ruimtes gecreëerd waar leerlingen zelfstandig of in groepen kunnen werken. Daarnaast beschikt het gebouw over een multifunctionele ruimte die kan dienen als speellokaal en als centrale hal voor vieringen. Er is een computernetwerk, wifi en uiteraard zijn de lokalen voorzien van digitale schoolborden.
De Hoeksteen, een christelijke school
De hoeksteen was in de tijd van de Bijbel een van de belangrijkste stenen in een gebouw. Daar steunde het gebouw op. Zo vertrouwt het team op Gods aanwezigheid in hun leven. Het logo van de Hoeksteen laat het zien: een kruis, de vorm gekozen in relatie met het gebouw. Tegen het kruis aan ziet u kleine stenen, een symbool voor de kinderen die verbonden zijn met de Hoeksteen. Je zou kunnen zeggen: beschermd door de Here Jezus Christus. Dat typeert De Hoeksteen als christelijke school: De leerkrachten willen vanuit het vertrouwen in De Hoeksteen (Jezus Christus) de kinderen een fundering geven in hun ontwikkeling tot betekenisvolle burgers in deze wereld.
De Hoeksteen, academische opleidingsschool
Basisschool De Hoeksteen is sinds januari 2012 officieel een academische opleidingsschool. Marja van Bijsterveldt (toenmalig minister OCW) heeft een aantal geselecteerde scholen subsidie gegeven om als academische opleidingsschool te fungeren. Zij verwacht dat de school onderzoek doet, deze resultaten deelt met andere scholen en terugkoppelt hoe een academische opleidingsschool optimaal vormgegeven kan worden.
De academische opleidingsschool is een samenwerking tussen de Christelijke Hogeschool Ede (lerarenopleiding) en een viertal basisscholen; gezamenlijk wordt onderzoek gedaan. Het onderzoek wordt verricht onder leiding van het lectoraat van de Christelijke Hogeschool Ede en uitgevoerd door studenten, masterleerkrachten en docenten.
Het onderzoek (2015-2018) richt zich op het thema ‘talenten en opbrengsten’. Op de Hoeksteen zal een deelonderzoek worden uitgevoerd dat zich richt op ‘het verhaal van het kind’. Wie ben je? Wat kan je? Wie wil je zijn in deze wereld? Hoe vertaal je dat naar je leven? Hoe leg je dat uit aan een ander? In dit onderzoek wordt gekeken welke omgeving kinderen stimuleert om hun ‘eigen verhaal’ (mission statement) te vertellen. ‘Het verhaal van het kind’ doet een beroep op kennis, vaardigheden (zoals presenteren en overtuigen) en identiteit (wat vind jij?). Een onderzoek dat nauw aansluit bij de onderwijsvisie van De Hoeksteen. De deelonderzoeken zullen begeleid worden door een docent van het lectoraat (dr. Hans Bakker) en door masterleerkrachten van de school (Hilbertine Bos en Lydia van der Vlist).