Onderwijsconcept

Onze visie op onderwijs

De missie in één zin: ‘persoonsontwikkeling, om van waarde te zijn’. Wat betekent dit, hoe kijken wij naar onderwijs, wat hebben we nodig om onze missie te bereiken? Dit vraagt van ons als leerkrachten een kritische blik op onderwijs. We zijn voortdurend in afstemming op de wereld van vandaag en morgen.

Om deze missie te bereiken geven onze leerkrachten les volgens een drieslag op leren. Gericht op een stevige kennisbasis, het ontwikkelen van vaardigheden en het vormen van een eigen identiteit.

Ochtend

We geven in de ochtend les volgens het model ‘werken in blokken’ (gr.3-8). Dit systeem is gebaseerd op de theorieën van het Dalton-, Jenaplanonderwijs en het handelingsgericht werken. 

Per dag wordt er één instructie gegeven in kleine groepen op niveau. Daarnaast is er een zorgblok waarin er structureel zorg wordt geboden aan kinderen die ergens nog moeite mee hebben of juist verrijking nodig hebben. De kinderen hebben per dag één keer instructie en werken drie blokken zelfstandig aan de opgegeven taken.

Werken in blokken

De leerlingen werken vanaf halverwege groep 3 in blokken. De groep wordt per vakgebied in niveaugroepen verdeeld, zodat leerlingen in kleine groepjes instructie kunnen krijgen. Er is elke dag ook ruimte voor een zorgblok. Tijdens het zorgblok is er geen instructie, maar ontvangen leerlingen die dat nodig hebben extra uitleg of extra uitdaging van de leerkracht. We vinden het belangrijk om met de leerlingen te reflecteren, zodat leerlingen leren om terug te kijken op hun werk. Dit doen we met verschillende werkvormen.

Hieronder volgt een overzicht om een beeld te krijgen van het werken in blokken:

Tijd
Activiteit
Opmerkingen
8.30 - 9.00u
Dagopening
9.00 - 9.15u
Instructie klaslokaal
Bespreken van de dagplanning en de leerdoelen
9.15 - 9.45u
Blok 1 (instructiegroep 1)
9.45 - 10.15u
Blok 2 (instructiegroep 2)
10.15 - 10.30u
Pauze
10.30 - 10.45u
Voorlezen
10.45 - 11.15u
Blok 3 (instructiegroep 3)
11.15 - 11.45u
Blok 4 (zorgblok)
Zorg op maat
11.45 - 12.00u
Instructie klaslokaal
Reflectiemoment
Moment van waarderen

Middag

In de middag werken op een ontwikkelingsgerichte (OGO) wijze. Volgens Bakker (2008) is OGO een manier van onderwijs waarbij leerlingen door interactie en de culturele werkelijkheid hun identiteit ontwikkelen. Om die interactie en culturele werkelijkheid gestalte te kunnen geven, wordt de theorie van OGO als basis genomen voor het opzetten van thema’s. Volgens Bakker (2008) is thematiseren in de klas het opbouwen van een traject van aan elkaar verbonden betekenisvolle activiteiten, geïnspireerd door een relevant thema. Thematiseren wordt in fases uitgevoerd (Pompert, 2004).

Thematiseren in fases

Code sluiten
Fase 0: Themavoorbereiding

Bij de themavoorbereiding wordt nagedacht over het onderwerp van het thema. Hierbij moeten de betekenis voor de leerling en de bedoelingen van de leerkracht in balans zijn (Bakker, 2014).

Fase 1: Oriëntatie

In de oriëntatiefase maken leerlingen kennis met het onderwerp door middel van startactiviteiten. De leerlingen halen hun voorkennis op en stellen onderzoeksvragen op.

Fase 2: Uitvoering

Hierin wordt het thema uitgevoerd met kernactiviteiten die passen bij het thema. Kinderen leren, spelen en onderzoeken. Zo doen ze nieuwe kennis en vaardigheden op en ontwikkelen hun identiteit.

Fase 4: Evaluatie

Naast een evaluatie in de groep met de kinderen, wordt het thema ook geëvalueerd binnen het team.